Pozycjonowanie marki – zbuduj swój profesjonalny wizerunek

Pozycjonowanie marki – jak stać się gigantem w swojej branży?

Sukcesy w sprzedaży zaczynają się od zajęcia właściwej pozycji w oczach klienta.
Maciej Wysocki

 

Mądre pozycjonowanie marki to klucz do sukcesu. Sprawia, że ludzie lepiej rozumieją markę, a jeśli lepiej rozumieją markę, chcą być z nią kojarzeni i świadomie wybierają produkty.

Pozycjonowanie marki to tworzenie definicji

Definicji tego, czym jest marka i jaki produkt oferuje. Dwa najważniejsze aspekty tej definicji to do kogo kierujesz produkt, jako właściciel firmy oraz co Twój produkt daje nabywcy, czyli potencjalnemu klientowi. Przy planowaniu strategi pamiętaj, że Twój odbiorca musi fizycznie istnieć. Grupa docelowa powinna być dokładnie i rzetelnie określona. Na przykład będąc na rynku tytoniowym, Twoimi odbiorcami są klienci zdefiniowani według potrzeby towaru. Nie zaoferujesz sprzedaży w szkołach czy urzędach, a w punktach handlowych branży FMCG.

Niewłaściwe pozycjonowanie marki może przynieść więcej szkód niż pożytków. Pozycjonowanie ma sprawić, żeby klient zauważył Twój produkt i był nim zainteresowany. Dlatego, tak ważne jest, aby grupa docelowa była jasno określona.

Wizerunek, który zainteresuje klienta

Za każdym razem powinieneś zadawać sobie jedno, kluczowe pytanie: Jakie właściwości ma mój produkt i dla kogo jest przeznaczony. Na rynku nie ma miejsca dla marek bez charakteru, liczy się indywidualność i znajomość potrzeb. Wizerunek marki musi być spójny, do tego potrzebna jest strategia, według której będziesz działać Ty i twoi pracownicy. Cel pozycjonowania musi być czytelny i jasno określony, bo kiedy każdy będzie pozycjonował markę według własnych przemyśleń, zabraknie spójności. Jej brak sprawi, że potencjalni klienci będą zdezorientowani.

Nie jest ważne, by być pierwszym, tylko by być pierwszym wyborem klientów

  • Dobre pozycjonowanie to bycie pierwszym wyborem dla osób szukających naszego produktu.
  • Dobre pozycjonowanie marki nie tworzy nowych klientów, a rozumie ich potrzeby i proponuje produkt, z którym klient chce być utożsamiany.
  • Marka jest taka, jak klient o niej myśli. To od marki wychodzi inicjatywa produktu i zobrazowanie jego korzyści, ale od klienta wychodzi ocena.

Pozycjonowanie marki nie stwarza zalet, a sprawia, że zaczynają być one widoczne dla klienta.

 


A Wy, jak pozycjonujecie swoją markę? Planowaliście szczegółowo strategię, czy wskoczyliście spontanicznie na rynek?

oparte o źródło: hurt&detal pismo rynku fmcg

  • Cenne wskazówki! 🙂

    • Dziękuję, mam nadzieję, że będą przydatne.

  • Skuteczne treści na stronie odgrywają kluczową rolę.

  • Pozycjonowanie to nie moja bajka – mimo to coraz częściej słyszę lub czytam, że „lada moment”, a pozycjonowane strony będą tracić swoją pozycję…;)

    • Odnoszę wrażenie, że tekst nie jest dostatecznie przejrzyście napisany 🙁
      Tutaj nie chodzi o pozycjonowanie seo, a budowanie wizerunku marki wśród klientów 😉 Taki zabieg, też nazywany jest pozycjonowaniem marki. Z drugiej strony, to co piszesz też obiło mi się o uszy 🙂

  • Marta Id-chuck

    Pozycjonowanie jest wtedy, kiedy jestesmy świadomi swojej marki. Kiedy przestajemy być ratlerkami, które szczekaja, a zaczynamy być Dogami swoich mozliwości i pomysłów.

    Ja bym jeszcze mocno rozróżniła markę osobistą od wizerunku. Marka to tożsamość, a wizerunek można zawsze pokazać w krzywym zwierciadle.

    Podjęłaś ważny temat.

    Dziękuję!